Lære om ulike byggestiler.

App:

“Instapicframe”

images

Pris: 

Gratis

Læringsmålmål (5.- 7. trinn):

  • ”Beskrive særtrekk ved bygninger i nærmiljøet og sammenligne med nasjonale og internasjonale stilretninger” (Udir, 2006).

Læringsmål/periodemål:

  • Lære om bygninger i nærmiljøet (Brønnøysund).
  • Lære om nasjonale og internasjonale stilretninger (Roma).

Hovedtrekk ved appen:

  • Det er en app hvor det finnes ferdige rammer, der man kan laste opp bilder og sette de rett inn i rammene.

Forslag til undervisningsopplegg:

Elevene skal:

  • Lete opp appen ”Instapicframe” og laste ned.
  • Finne bilder av bygninger i nærmiljøet (Brønnøysund) og få de inn på collageappen.
  • Finne deretter bilder av nasjonale og internasjonale stilretninger (Roma) og få de inn på appen.
  • Beskrive særtrekk ved bygninger i Brønnøysund og sammenligne med Romerske stilretninger. Dette gjøres i appen ”Write for dropbox.” Lagre hva som er blitt skrevet etterpå. Dette gjøres inne på dropbox.

Arbeidsmåter:

  • Elevene skal arbeide individuelt. Det er viktig med individuelt arbeid med tanke på at elevene skal bruke iPaden sin for å lagre instapicframeappen, og finne ulike bygninger både i Brønnøysund og i Roma.
  • De kan likevel samarbeide ved å diskutere ulike bygninger og særtrekkene ved disse.
  • Når de skal beskrive særtrekk ved bygninger i Brønnøysund og sammenligne med Romerske stilretninger, er det viktig at de skriver på iPaden sin. De skal i denne forbindelse gå inn på appen ”Write for dropbox,” som de har lagret på iPaden fra før av.

Vurdering: 

  • Vurdering skjer ved at lærer går i gjennom alle prosjektene, og gir en skriftlig vurdering til alle elevene via læringsplattformen It`s learning.

Skrevet av Maria

 

Leave a comment